تحقیق کمیسازی و سنجش سبک زندگی اسلامی تحت فایل ورد (word)
تحقیق کمیسازی و سنجش سبک زندگی اسلامی تحت فایل ورد (word) دارای 24 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد تحقیق کمیسازی و سنجش سبک زندگی اسلامی تحت فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه تحقیق کمیسازی و سنجش سبک زندگی اسلامی تحت فایل ورد (word)
چکیده
مقدمه
روش
روش تجزیه و تحلیل دادهها
نتایج پژوهش
نتیجهگیری
منابع
بخشی از منابع و مراجع پروژه تحقیق کمیسازی و سنجش سبک زندگی اسلامی تحت فایل ورد (word)
قرآن کریم، ترجمه ناصر مکارم شیرازی، تهران، دارالقرآن الکریم، بی تا
آقایی، اصغر و همکاران، «رابطه سبک زندگی و رضایت زناشویی در هنرمندان و مقایسه آن با افراد عادی»، فصلنامه دانش و پژوهش در روانشناسی، ش 22، ص 181-169
بورگ، والتر و همکاران، روشهای تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی وروانشناسی، ترجمه احمدرضا نصر و همکاران، ج 1، تهران، سمت و دانشگاه شهید بهشتی، 1383
فاطمی، سیدمحسن، پژوهشهای کیفی و دین سنجی، مبانی نظری مقیاسهای دینی، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، 1384
فرزاد، ولی الله، نکاتی در مورد مقیاس سازی دینی، مبانی نظری مقیاسهای دینی، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، 1384
فرگوسن، جرج. ا، تاکانه، یوشیو، تحلیل آماری در روانشناسی و علوم تربیتی، ترجمه علی دلاور، تهران، نشر ارسباران،
مولوی، حسین، راهنمای عملی SPSS در علوم رفتاری، اصفهان، انتشارات پویش اندیشه،
Australian Government, Department of Veterans’ affairs, Lifestyle Questionnaire (Revised in consultation with ex-service organizations), 2007, p 1-
Bugajska, J., Lastowiecka, E., “Life style, work environment factors and work ability in different occupations”, International Congress Series, v 1280, 2005, p 247-
Gover, A. R., “Risky lifestyles and dating violence: A theoretical test of violent victimization”, Journal of Criminal Justice, v 32, 2004, p 171-
Sompson, E., Pilote, L., “Quality of life after acute myocardial infarction: A comparison of diabetic versus non-diabetic acute myocardial infarction patients in Quebec acute care hospitals”, Health and Quality of Life Outcomes, v 80, 2005, p 9-
kattryn, T., Dominic, U., The Psychology of lifestyle, london,Routledge,
Warren, R., Malachy, B., Adlerian Lifestyle Counseling, New York, Routledge,
چکیده
هدف این پژوهش فراهم ساختن زمینهای برای کمیسازی و سنجش سبک زندگی اسلامی است. با مطالعه روشمند متون اسلامی و روانسنجی، پرسشنامهای 135 سؤالی تهیه شد. جامعه آماری، دانشجویان دانشگاه اصفهان و طلبههای حوزه علمیه قم در سطح کارشناسی بودهاند. سیصد نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب و دو آزمون «سبک زندگی اسلامی (محقق ساخته)» و «جهتگیری مذهبی» روی آنها اجرا شده است. دادهها، با روش تحلیل عاملی، آلفای کرونباخ و تحلیل مانوا، تحلیل شده و نتایج نشان میدهد که آزمون سبک زندگی اسلامی از پایائی «786/.» بهرهمند است. نتایج تحلیل عوامل نیز روائی و ساختار عاملی مناسبی را نشان میدهد. روائی همزمانِ آن با آزمون جهتگیری مذهبی نیز از طریق ضریب همبستگی پیرسون (644/.)، به دست آمد این پژوهش نشان میدهد که سبک زندگی اسلامی قابل کمی شدن است و آزمون ساخته شده، ویژگیهای روانسنجی لازم را دارد.
کلید واژهها: مقیاس، سنجش دینی، روانشناسی اسلامی، سبک زندگی اسلامی، جهتگیری مذهبی.
مقدمه
«سبک زندگی» عنوانی است شناخته شده در بیشتر علوم انسانی در سطح بین الملل، لکن از زاویههای متعدد به آن نگاه میشود. مؤلفههای شناخته شده آن در دنیای علمی امروز، عبارتاند از: فعالیتهای فیزیکی، اوقات فراغت، خواب و بیداری، روابط اجتماعی، روابط خانوادگی، معنویت، ایمنی و آرامش، تغذیه و;؛1 که هر کدام به منزله بزرگراهی از راههای زندگی افراد شمرده میشوند. سبک زندگی، شیوهای نسبتاً ثابت است که فرد اهداف خود را به وسیله آن پی میگیرد. این شیوهها، حاصل زندگی دوران کودکی فرد است. به عبارت دیگر، سبک زندگی، بعد عینی و کمیتپذیر شخصیت افراد است. مطالعات در باب سبک زندگی، بیشتر از نوع توصیفی و هنجاری است، لکن در جامعه اسلامی ممکن است این مسئله نیز مطرح شود که سبک زندگی افراد و گروهها، چقدر با آموزههای اسلامی منطبق است؟ آیا میشود افراد و گروهها را از این جهت درجهبندی کرد؟ برای مثال، آیا مردم متدین ایران، پس از گذشت سه دهه از انقلاب اسلامی، سبک زندگی کاملاً اسلامی دارند؟ آیا اساسا نظریه سبک زندگی دینی که با موضوعات مهمی، مثل انسان کامل، انسان سالم، معیار بهنجار و نابهنجار، پیشگیری و درمان و; ارتباط مستقیم دارد، شناسایی و تحلیل شده است؟
اولین بار آلفرد آدلر از بین روانشناسان2 سبک زندگی را مطرح کرد، سپس توسط پیروان او گسترش یافت. آنان سبک زندگی، شکلگیری آن در دوران کودکی، نگرشهای اصلی سبک زندگی، وظایف اصلی زندگی و تعامل آنها با یکدیگر را به تفصیل بحث کرده و آن را در قالب درخت سبک زندگی نشان داده، مفاهیم ارزشی و انسانشناختی و فلسفی را مطرح کرده و تمام زندگی را به صورت یکپارچه به تصویر کشیدند3
برخی محققان، مثل پاول4 به بررسی «زندگی خوب و انسان خوشبخت»، تیموتی5 به «نقش دین در زندگی روزمره مردم انگلیس»، بوسنیتز6 به «اهداف هدایت شده زندگی» بولن7 به «زندگی به عنوان یک تکنیک» هالستید، و پیک8 به «شهروند خوب بودن و رابطه آن با تعلیمات اخلاقی» اینجلس9 به «رابطه فرهنگ و زندگی روزمره» و شو10 به «چالشهای عینی زندگی در خانوادهها در چارچوب نظریه درمانی روان نمایشگری پرداختهاند. هم اکنون سایت فعالی تحت عنوان «نهضت سبک زندگی» (2007م) و سایت دیگری منسوب به هنری استین و دیگر پیروان آدلر با نام «درخت سبک زندگی»11 در اینترنت فعال است. مطالعات سبک زندگی در علوم تجربی نیز انجام شده است. شرکت بینالمللی «سبک زندگی جدید» خدمات متعددی، مثل مشاورههای فردی، کارگاههای گروهی، سمینارها و سخنرانیهایی در موضوعات مختلف سبک زندگی (ریلاکس درمانی، تغذیه، مراقبت از مو و پوست، اخلاق و تعلیمات گروهی و;)، را ارائه میکنند. آنان آزمونهای کوتاه در هر موضوع ساختهاند. گریفین و کاریرکلی12 به بررسی «التهاب استخوانها و مفاصل و غضروفهای فرد و ارتباط آن با سبک زندگی او»، ماهان13 به ساختن «پرسشنامه سبک زندگی شخصی ویژه نوجوانان»، مارکتی14 به مطالعهای آزمایشی در باب «سبک زندگی کارفرمایانه و ارتباط آن با کیفیت زندگی»، گاور15به «مطالعه سبک زندگی مخاطره آمیز و مواجه شدن با خشونت»، سامپسون و پایلوت16 به «بررسی سبک زندگی افراد بعد از سکته شدید قلبی»، بوگاسکا17 به «بررسی تواناییهای شغلی و عوامل محیطی مربوط به کار و ارتباط آنها با سبک زندگی»، ویویان و دیگران18 به «مطالعه سبک زندگی و کیفیت زندگی بیماران با تشخیص سرطان رحم» و کانسر19 به ساختن «پرسشنامه سلامتی و سبک زندگی» اقدام کردهاند. سنجش دینداری و سبک زندگی دینی نیز پیشینهای دارد. پیتر و رالف20 121 مقیاس دینی را معرفی کردهاند که توسط مسعود آذربایجانی و سید مهدی موسوی ترجمه شده است21 این مقیاسها در موضوعاتی، مثل اعتقادات و اعمال دینی، نگرشهای دینی، جهتگیری مذهبی، رشد دینی، نقش دین در زندگی، تجربه دینی، ارزشهای دینی- اخلاقی، مقابله دینی وحل مشکل، معنویات و عرفان، مفهوم خدا، نگرش به مرگ، عفو و گذشت و;، شکل گرفتهاند. در ایران نیز بیش از یک دهه است که به این موضوع توجه شده است. برای مثال، غضنفری به «بررسی تأثیر برنامه آموزشی سبک زندگی به بیماران دیابتی نوع دوم»، محمدی زیدی22 به «سبک زندگی بیماران قلبی- عروقی در چابهار»، متعارفی23 به «سبک زندگی بیماران قلبی قبل از ابتلا به بیماری و بستری شدن در سی سی یو»، نوروزی24 آقایی به «بررسی و مقایسه شیوه زندگی دانشجویان;.»25؛ و اسماعیلی26 به «تغییرات سبک زندگی و تحولات نسلهای اجتماعی در ایران» پرداختهاند
به رغم تمام کارهایی که انجام شده، پژوهشی که به طور جامع به سبک زندگی اسلامی توجه و برای آن مقیاس ارائه کرده باشد، انجام نشده است. بر این اساس، مسئله اساسی این پژوهش عبارت است از: ساخت، پایائی27سنجی و اعتبار28 یابی آزمون سبک زندگی اسلامی. همچنان که ملاحظه شد، سنجشهای اسلامی که صورت گرفته، ناقص و غیرکافی است، از اینرو، سؤالهای زیر در مورد آزمون محقق ساخته سبک زندگی اسلامی بررسی شده است: 1 روایی محتوایی و صوری این آزمون چگونه است؟ 2 پایایی آزمون سبک زندگی اسلامی چقدر است؟ 3 روایی همزمان آن با آزمون جهتگیری مذهبی چقدر است؟ 4 بارهای عاملی آزمون سبک زندگی اسلامی چگونه است؟
روش
کلمات کلیدی :